Zaproś uważność do swojej codzienności ☀

Piotr Suchanek

TERAPEUTA ACT

PSYCHOLOG, COACH

NAUCZYCIEL MINDFULNESS

Cieszę się, że tu jesteś!

Mam na imię Piotr.

Pasjonuję się funkcjonowaniem ludzkiego umysłu od kiedy tylko pamiętam.

Jestem absolwentem Instytutu Psychologii Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wybór studiów psychologicznych był dla mnie naturalnym krokiem na drodze zgłębiania wiedzy dotyczącej ludzkiej psychiki.

Ze względu na moje zainteresowanie sportem, podczas trwania studiów zrealizowałem moduł specjalizacyjny z Psychologii Sportu na Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie. Odbyłem także akademicki staż naukowy na niemieckim German Sport University Cologne.

Chcąc doświadczyć życia za granicą oraz innego podejścia do edukacji zdecydowałem się na udział w wymianie międzynarodowej na holenderskim Radboud University, gdzie ukończyłem dwie ścieżki specjalizacyjne,  Nauki o sporcie (Sport and Exercise Sciences) oraz  Psychologia procesów uczenia się (Development and Learning).

Wiedzę oraz kompetencje coachingowe zdobywałem podczas wyjątkowo praktycznych studiów podyplomowych ‘Coach i Trener – partner w rozwoju’ organizowanych na Wyższej Szkole Europejskiej. Zgodność programu z międzynarodowymi standardami potwierdza uzyskany przeze mnie certyfikat ACSTH, który uzyskał sygnaturę International Coach Federation.

Dalsze kształtowanie swojego stylu oraz warsztatu coachingowego kontynuowałem w holenderskiej Olde Vechte Foundation. Intensywny kurs Practicing Coaching był dla mnie okazją na zdobycie doświadczenia w pracy z osobami różnych narodowości i kultur. Ponadto szkolenie było szansą do zanurzenia się w praktycznych niuansach podejścia coachingowego, ze szczególnym uwzględnieniem metod prowokatywnych oraz metod pracy z ciałem.

Umiejętności związane ze sztuką prowadzenia rozmów o zmianie rozwijałem podczas nakierowanego na praktykę Studium Dialogu Motywującego organizowanego przez Polskie Towarzystwo Dialogu Motywującego.

Dialog Motywujący to wyjątkowe podejście, które skupia się na tym, jak pomóc ludziom w zmianie. Centralnym elementem podejścia dialogowego jest partnerstwo,  czyli oparty na współpracy styl prowadzenia rozmowy.

Rozmowa w duchu dialogu jest pełna akceptacji, troski, współczucia oraz szacunku dla celów i wartości klienta. Rozmowa dialogiem pomaga rozeznać się, jakie ważne powody stoją za podjęciem decyzji o zmianie, pomaga określić na czym zmiana miałaby polegać, a także wzmocnić u osoby jej własną motywację i zobowiązanie do zmiany.

Moje zainteresowanie zen, psychologią buddyjską oraz praktykami medytacyjnymi trwa już ponad 10 lat. W tym czasie brałem udział w wielu treningach medytacyjnych, w takich tradycjach, jak Zen, Theravada, Vipassana, Triratna, Plum Village, oraz różnych kursach dotyczących tej tematyki.

Dzięki tym okresom głębokiej oraz intensywnej praktyki medytacyjnej odkryłem szczególne znaczenie osobistego doświadczenia, a także nieuchronność kroczenia własną ścieżką na drodze rozwoju duchowego i pracy z umysłem.

Kompetencje nauczyciela Mindfulness zdobywałem uczestnicząc w intensywnym dwustopniowym certyfikowanym programie treningowym organizowanym przez międzynarodową organizację Breathworks.

Metodologia Breathworks promuje ideę dobrego, wartościowego życia opartego na uważności pomimo doświadczanego fizycznego bólu, stresu czy choroby.

Jestem członkiem organizacji The Institute for Meditation and Psychotherapy (IMP) zrzeszającej specjalistów zdrowia psychicznego w zakresie integracji medytacji mindfulness z psychoterapią.

Pracuję w nurcie terapii akceptacji i zaangażowania (ACT),  łącząc go z elementami terapii opartej na analizie funkcjonalnej (FAP) oraz terapii opartej na współczuciu (CFT).

Doceniam to, jak bardzo wspomniane nurty w życzliwy oraz współczujący sposób podchodzą do ludzkiego cierpienia.

Regularnie uczestniczę w szkoleniach, a w obszarze moich szczególnych zainteresowań znajdują się nowe formy psychoterapii zwane trzecią falą terapii behawioralnej.

Poszerzałem swoją wiedzę i kompetencje z zakresu technik pracy w takich podejściach, jak:

Terapia Akceptacji i Zaangażowania ACT

(ACT Foundations & Advanced ACT – Aisling Leonard-Curtin, Patricia Zurita Ona, Lisa Coyne, Sarah Cassidy, Louise McHugh; FACT Foundations & FACT Mastery – Kirk Strosahl, Patricia Robinson; ACT Psychedelic Retreat – Henry Whitfield, Robert Krause;  Supervision – Aisling Leonard-Curtin, Trish Leonard-Curtin, Sarah Cassidy, Hubert Czupała).

Posiadam certyfikat Advanced ACT & MBI

Terapia Oparta na Analizie Funkcjonalnej FAP

(FAP Level I – Matthew Skinta; FAP Level II – Holly Yates, Stavroula Sanida; Supervision – Matthew Skinta).

Terapia Oparta na Współczuciu CFT

(CFT Intro – Chris Irons, Shelley Kerr; CFT Advanced – Paul Gilbert, Andrew Rayner, Chairwork Intensive – Tobyn Bell, Matthew Pugh).

Dialog Motywujący (MI)

Racjonalna Terapia Zachowania (RBT)

Terapia Schematów (ST)

Biofeedback

Jestem członkiem zarządu Stowarzyszenia ACBS Polska (będącym częścią globalnej organizacji ACBS Association for Contextual Behavioral Science), które zrzesza profesjonalistów dzielących ze sobą pasję do nauk kontekstualnych o zachowaniu oraz ich praktycznego zastosowania.

W ramach międzynarodowej konferencji “Ciekawość buduje mosty” Poznań 2022 oraz “Od studenta do eksperta” Katowice 2024 organizowanych przez ACBS Polska prowadziłem warsztat dla specjalistów na temat samo-współczucia (“Self-compassion. Practical tools for therapists.”) w wersji 3-godzinnej oraz 9-godzinnej.

W ramach działalności ACBS Polska współprowadziłem otwarte spotkania medytacyjne, a także współorganizowałem grupę samokształceniową FAP. Dodatkowo, zorganizowałem polską oraz międzynarodową grupę interwizyjną FAP dla specjalistów nauk kontekstualnych o zachowaniu.

W ramach współpracy z Fundacją Theravada oraz portalem Sasana prowadziłem darmowe sesje wsparcia psychologicznego w trakcie pademii covid.

Posiadam doświadczenie terapii własnej.

Swoją pracę poddaję regularnej superwizji oraz interwizji.

© Act Odwagi 🙏