Złożoność i skomplikowanie
Chyba każdy zgodziłby się ze stwierdzeniem, że ten świat jest nieco skomplikowany. Nasze życie też jest troszkę skomplikowane, zarówno relacje z innymi, jak i nasze doświadczenia wewnętrzne. Dużo się dzieje, dużo się pojawia i czasem ciężko to wszystko ogarnąć. Bardzo wiele z otaczających spraw jest poza naszą kontrolą, ruch planet, wschody i zachody słońca, pory roku, przypływy i odpływy, pogoda, kwitnienie roślin, życie zwierząt, polityka międzynarodowa, polityka narodowa, poglądy innych osób, zachowania innych osób. Nawet doświadczane przez nas procesy myślowe czy emocjonalne nie znajdują się pod naszą pełną kontrolą. Jest to dość bolesny fakt dotyczący bycia człowiekiem.
Właściwie każde dowolne zjawisko można umieścić gdzieś na tej linii od zupełnego braku kontroli do pełnej kontroli. Jednak nawet pomimo tego, że tak wiele spraw znajduje się poza naszą pełną i bezpośrednią strefą wpływów to nawet w tak nietypowych okolicznościach, nadal istnieje przestrzeń na podejmowanie przez nas wyborów oraz na osobistą odpowiedzialność. W takich wyjątkowych warunkach potrzebujemy w sposób szczególny dwóch umiejętności, z jednej strony rozróżniania rzeczy, na które mamy wpływ, od tych, których zmienić nie jesteśmy w stanie, z drugiej akceptowania, tego, że jest właśnie tak, jak jest i nie inaczej.
Osobista odpowiedzialność dotyczy przede wszystkim właśnie obszaru naszych zachowań, czyli tego, co robimy lub mówimy. Nie jest to jednak takie proste. Istnieje wiele sposobów, w jakie możemy rezygnować ze swojej odpowiedzialności (z tej już wystarczająco ograniczonej możliwości wpływu, jaki mamy). Bardzo dobrym opisem dynamiki polegającej na oddawaniu innym odpowiedzialności za własne działania jest gra komunikacyjna „Gdyby nie ty”, o której poniżej.
Gry komunikacyjne – Analiza Transakcyjna
Gry komunikacyjne zostały szerzej opisane w książce “W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich”, której autorem jest Eric Berne, twórca Analizy Transakcyjnej.
Gry to interakcje komunikacyjne, które często przyjmują powtarzalną formułę i prowadzą do osiągnięcia pewnych krótkoterminowych korzyści psychologicznych (niekoniecznie przyjemności) przez co najmniej jedną stronę. Gry z założenia są nieuczciwe i raczej dramatyczne, a uczestnicy gier w większości przypadków są nieświadomi tego, że grają.
Wzrost świadomości jest postrzegany, jako kluczowy element prowadzący do życia wolnego od gier.